onsdag den 27. februar 2013

Herslev Bryghus - Høstbryg Hyben 6,2%

I de sidste par uger har vi fået brygget en masse spændende øl ude på Nørrebro bryghus som chokolade ale, Peber øl og skærgårds porter. De seneste nye der er kommet på fad er Den svenske kok som er en witbier og en cider der er lavet i samarbejde med Claus Meyer.

Det er dog ikke det eneste sted jeg er, jeg er også ude på Herslev bryghus hvor vi er 2 gange om ugen og brygger 2-3 øl på 2 dage.

Denne øl er af typen fruit beer og er brygget med bygmalt, rugmalt, humle, hybenblomster, hybenskaller og gær. Den holder 6,2% alk.

Det er en mørk ravfarvet ufiltreret øl med lyse orange noter, skummet er flot, hvidt og cremet. Duften er karamel, appelsin, krydret malt toner og sirup. Konsistensen er dejlig lækker cremet med super fylde og dybde, let perlende og fint krydret ale. Smagen er ret sød, den har dog en fin bitterhed til sidst. Smagen er præget af karamel, appelsin og rugbrød. Som nogen måske allerede har opdaget så har jeg overhovedet ikke nævnt hyben og det er af den simple grund at jeg ikke smager hyben overhovedet, der står dog på etiketten at det skulle give sødme til øllet og som sagt så er den sød men synes mere det er karamel sød. Den minder mig mere om en pale ale end en fruit beer.

Den skuffer mig desværre i og med at der er "lovet" hyben i øllet.

Karakter 2+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar