onsdag den 6. februar 2013

Det Lille Bryggeri - Celebration Ale# 1 Brown Ale 5,3%

Den 1 September sidste år havde det lille bryggeri 10 års fødselsdag, i den anledningen kom de ud med 10 øl (1 for hvert år). En serie de kalder Celebration Ale.

Jeg fik ikke købt andre end denne ene der fulgte med en gaveæske på 3 øl som jeg købte til Ølfestivalen sidste år. Jeg har dog smagt Celebration ale#9 som jeg smagte hos en ven.


Celebration ale#10 var hemmelig indtil den 1 September hvor den blev lanceret som velkomst øl, jeg kan dog sige at det var en hyldeblomst champagne ale som i mine øjne passer meget godt som en velkomst øl. Du kan læse om øllene på 3 forskellige links her, her og her.

Denne Celebration ale#1 er selvfølgelig en Brown ale og er blevet brygget med malt, humle (Nelson Sauvin og Chinook), gær og vand. Den er også blevet tørhumlet. Den holder 5,3% alk.

Øllet er brunt med beige luftigt skum. Skum kronen holder det meste af vejen ned. Den har en mild og blid duft af nødder, karamel, humle, blomster og frugt. Konsistensen er fint cremet, dog er der lidt for meget kulsyre i. Det er forskelligt hvordan folk ser brown ales, denne er ret humlet i forhold til andres brown ale der er mere sød i det. Jeg hælder mest til en humlet brown ale, men igen det er smag og behag. Det er en meget balanceret øl, bitterheden skærer hverken for meget igennem eller sødmen bliver for sød. Den starter netop med at være lidt sød hvorefter bitterheden kører på til sidst. Smagsnuancerne er nødder, dadler, humle, korn, karamel og frugt.

En ret god øl der godt kan anbefales, hvis den stadig er i butikkerne?!

Karakter 4.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar