tirsdag den 26. februar 2013

Thisted Bryghus - Limfjordsporter (Double Brown Stout) 7,9%

Efter både min bror og jeg er blevet glade for det gode øl, er min far os begyndt at kigge efter det lidt specielle øl. Forleden kom han dog forbi med noget øl (plus en åbnet øl) fordi det helt mørke øl er han absolut ikke glad for, han vil meget hellere have det lyse.

En af dem var denne Limfjords porter som jeg kun har smagt 1 gang før for lang tid siden.


Denne porter fra Thisted er måske en af de ældste sorte øl i gadekæret, jeg ved ikke hvilken der kom først. Den har været på markedet i mere end 10 år. Thisted bryghus kalder den "øllets gentlemen", en øl til de fine herrer.

Den er af typen porter og er brygget med bygmalt, humle, lakrids, vand og gær. Den holder 7,9 % alk.

Øllet er fuldstændig sort og skummet er cremet og næsten ligeså sort som øllet. Den har en blid duft af røg, lakrids og ristede noter. Man fornemmer først lidt sød lakrids, ristede noter og kaffe, hvorefter røg smag overtager det hele. Bitterhed fornemmer jeg slet ikke i dette bryg, ikke fordi at det skal være en markant bitterhed men bare en lille smule. Jeg synes ikke den er særlig afstemt i forhold til hvad jeg havde forventet, røg eftersmagen hænger ved. Dog har den en rigtig god konsistens der har masser af god fylde og dybde som helt klart trækker den op.

Til prisen er den rigtig god, det er ikke den bedste porter jeg har smagt men jeg synes nu den er meget god.

Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar