tirsdag den 19. februar 2013

Halsnæs Bryghus - Vådbinder 7,6%

Jeg er gået i gang med at lave opskriften på en pilsner øl som jeg skal brygge i weekenden, egentlig ville jeg gerne have puttet noget specielt i den pilsner men det er endnu ikke sæson for dette "produkt" endnu så jeg laver endnu en pilsner senere hen når tidspunktet er der.

Udover det skal jeg have flasket en af øllene der står og lagrer, en af de kommende dage.


I morgen eller en dag i denne uge skal jeg op og se Halsnæs bryggeriet, af den grund har jeg i dag åbnet op for deres sorte sortiment øl. Navnet kommer af at der hvor Halsnæs bryggeri holder til nu, tidligere var et vådbinderi, det er et sted man binder net og garn til de lokale fiskere.

Vådbinder er af typen porter og er brygget med 6 forskellige bygmalte, vand, brun sukker, humle og gær. Den holder 7,6% alk.

Det første man tænker når man ser indholdet af denne øl "Sort" for ja den er sku da sort, nu er det jo ikke det der gør en porter god, men mere smagen, duften, fylde og hvor godt det hele er bikset sammen. Sort er dog et godt tegn når det nu er en porter. Det er lige før at skummet er ligeså sort som øllet, det er et rigtig flot cremet skum. Jeg fornemmer rigtig meget chokolade og en smule kaffe i duften, det plejer også at være de 2 dufte plus de mørk ristede noter, man kendetegner oftest ved en porter. Selvom der ikke er noget imperial over den så har den stadig en super konsistens, virkelig cremet og absolut god dybde/fylde. Den har en lækker smag af chokolade, kaffe, honning og mørk ristede noter der til sidst slutter af med en kaffe bitterhed.

Hvis man er glade for de sorte øl så er dette ikke et bryg man bør gå glip af.

Karakter 5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar