fredag den 4. januar 2013

Skands - Julerød 2012 9,0%

 Jeg har som endnu en tilføjelse til bloggen lavet endnu en side, som også bliver den sidste tilføjelse af siderne. Den side hedder "Øl Folket" og er en lille beskrivelse om andre bloggere og deres øl blog.
Man kan skrive til mig på min mail (kwarrerk@hotmail.com) eller smid en kommentar med link til din blog så vil jeg med glæde smide en beskrivelse ind samt et link.

Det er i dag den sidste officielle fridag jeg har inden jeg starter ude hos Peter Sonne på Nørrebro bryghus (og lidt på Herslev bryghus), hvilket er på mandag og 2 måneder frem. Efter det håber jeg at få et fuldtids job på et bryggeri, hvis det er muligt, man ved jo aldrig hvordan markedet er.


Vi kører stadig med juleøl og denne er den næst sidste jeg har af Skands juleøl i år. Det er en der kun bliver lavet til Kvickly allerød og skulle os gerne kun sælges der, men har set den til salg både på nettet og i Magasin.

Der er 2 varianter der bliver lavet til Allerød, denne (Julerød) og Lille gul som er brygget til påsken (se anmeldelse her).

Julerød er af typen belgisk ale og er brygget med vand, bygmalt, humle, krydderier og gær.

Den er kobber farvet med et rødligt skær, en smule luftigt og beige farvet skum, der dog danner en fin skumkrone der holder det meste af vejen. Den har en sød duft af malt, karamel, frugt, stjerneanis og en smule gær. Den første tår man tager er ret kraftig, lidt alkohol præget, men efter et par slurke begynder man at fornemme sødmen der præger denne øl, samt karamellen, de frugtige noter, nelliker, man kan lige ane en smule humle til allersidst. God cremet konsistens og varme til vinteren. God kompleks øl.

Jeg har smagt 2011 udgaven og den synes jeg bedre om. Jeg har hørt en fugl synge om at 2012 ikke er blevet lagret ligeså meget som 2011 udgaven. Om det har noget på sig ved jeg ikke, men jeg har 1 2011 udgave og 1 2012 udgave tilbage, dem vil jeg lade stå til de 2 næste jule måneder og se om de vinder noget ved at stå i lang tid, for det er jo ikke alle der vinder noget ved lagring på flaske.

Da de lavede denne øl var det meningen at lave en juleøl der var så tæt på Brøckhouse julebryg som muligt, den synes jeg ikke de har klaret, men en god øl synes jeg nu det er.

Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar