tirsdag den 15. januar 2013

Det lille Bryggeri - Witbier 4,2%


Vi er åbenbart ikke færdig med at anmelde øl i dag, jeg skal lave sauce til maden i dag og kom til at tænke på at lave en øl sauce. Denne witbier fra det lille bryggeri bliver nu ofret til en sauce, ikke det hele men det meste af den. Jeg har tænkt mig at lave den på smør, øl, vand, persille og evt smage den til med fløde.

Det lille Bryggeri er kendt for at lave mange forskellige slags øl og det fede er at de eksperimentere med det. Jeg har smagt gode slags, men også rigtig dårlige nogle. De fleste smagte jeg på ølfestivalen sidste år, se dem her.

Nu er dette min anmeldelse nr 100 (tillykke til mig) det blev ikke lige den øl jeg havde regnet med men hvad fanden, sådan er livet.

Det lille bryggeri hed i starten Roskilde øl, hvorfor de skiftede navn er jeg ikke helt klar over. Kan ikke finde så mange informationer om dem på nettet så hopper videre til anmeldelsen.

Witbier er deres første hvede øl der er blevet brygget med 33% hvede. Den er af typen belgisk witbier og holder kun 4,2%. Den er brygget med malt, humle, vand, koriander og gær.

Den er vel det man kalder en han bajer, hold da op. Det første jeg kom til at tænke på da jeg kiggede på glasset var at den ligner lidt en hyldeblomst drik, personligt kan jeg rigtig godt lide hyldeblomst. En fantastisk blomst der kan bruges i rigtig meget.
Den er ufiltreret og svagt gul i det, skummet er helt hvidt og luftigt, men skumkronen holder hele vejen.

Duften er havregryn, koriander, hyldeblomst og en smule vanilje. Konsistensen er overraskende cremet og fyldig. Smagen derimod må man sige skuffer fælt, den smager da lidt af banan, blomster og slutter med et snert hint af citrus men man skal lede længe efter det for den smager som om den er blevet blandet op med vand. Smagen falder for hurtigt i gennem og varer overhovedet ikke ved.

Den lovede rigtig godt men den er simpelthen ikke pengene værd.  Håber ikke saucen skuffer.

Karakter : 1+  - Kun på grund af den gode duft.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar