onsdag den 9. januar 2013

Vestfyen - Willemoes Jul 2012 9,0%


Vi nærmer os snart slutningen på juleøllet, jeg har 3 tilbage udover denne. Afslutter som sagt med Fanø kunstner øl nr 1 og fortsætter med de efterfølgende kunstner øl 2,3,4 og 5.

I mandags startede jeg på Nørrebro bryghus og i går var jeg med til at brygge min første øl på professionel basis og der er rigtig mange ting man skal huske, jeg er dog ikke i tvivl om at det meste nok skal komme efter et par gange.

Jeg skal os selv snart i gang med at brygge min første All-Grain øl, håber at jeg kan få den lavet indenfor de næste 2 weekender.

Vestfyen har siden 2006 lavet en speciel julebryg til deres Willemoes serie (selvom de har 2 faste i deres sortiment). På etiketten finder du Peter Willemoes der er kendt fra "Slaget på reden" En ung mand der kun blev 24 år. Grundet Vestfyens store interesse i ham er nok af den simple grund at han blev født i Assens på Vestfyen.

Alle de forgående varianter har været en Barley Wine af type, men i år (eller sidste år) har de lavet en IPA i stedet for. Den er brygget på vand, bygmalt, humle og gær.

Øllet er mørk gyldent, med et hvid flot skum. Skummet er godt cremet og overrasker positivt. Duften er godt humlet med strejf af honning og blomster. Når nu dette er en IPA så er smagen også ret humlet, der er dog forskel på humler, hvor meget man har brugt og om man har tør humlet. Tør humling skaber en skarp bitterhed til sidst i øllet. Udover humle så fanger man også honning som laver modspil til humlen og gør den lidt sød. Kan godt minde lidt om mjød når man smager på den et par gange, for den er en smule for sprittet i det.

Den er ikke særlig meget jul over denne juleøl, det eneste jul over den er at den varmer godt med sine 9% alk.

Selvom det ikke er den bedste IPA jeg har smagt så er det en af de bedre af slagsen. Jeg er spændt på om de fortsætter med IPA typen eller vælger at gå tilbage til Barley Wine til julen 2013.

Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar