onsdag den 23. januar 2013

Fanø Bryghus - Kunstner Øl No.1. 10,0%

Da jeg i sin tid startede denne blog var det mere til eget brug for at gå tilbage og læse anmeldelser om de øl jeg havde smagt. Min blog er kommet ud til langt flere end jeg selv havde regnet med, blandet andet ind på Beerticker. Derfor har jeg ikke rigtig beskrevet om hvem jeg egentlig er men det vil jeg lave om på så folk måske kan få en lille ide om hvem jeg er. Indenfor 1 uge vil jeg have rettet "min profil" med billede og alt det der hører med.


Som lovet vil jeg anmelde Kunstner øl no. 1 af Fanø bryghus og de efterfølgende 4. Vi starter selvfølgelig med No.1.

Fanø bryghus har brygget øl siden 2006, de måtte dog dreje nøglen om i slutningen af 2008, men takket være en lokal investorer så åbnede Fanø bryghus igen sommeren 2009. De har med højtider 7 faste øl i sortimentet + nogle af de speciel øl, som kunstner øllet.

På etiketten ses et maleri malet af Johnny Madsen (som er bosat på Fanø).

Dette bryg er Fanø's batch nr 300 og er en Imperial X-mas Porter. Den er blevet brygget på vand, malt, humle, krydderi og gær.

Den er først og fremmest kul sort som natten, skummet er næsten ligeså sort og der skumkrone hele vejen igennem. Duften er typisk kaffe, lakrids og chokolade, nu sker det ikke så tit at chokoladen dominere mere end kaffen men det synes jeg klart det gør i denne, kan selvfølgelig være at kaffe smagen så er stærkere end chokoladen men det finder vi ud af lige om lidt.
Wow en konsistens, det føles helt som tjære i munden (på en god måde), den er tyk og cremet så det basker. Ja kaffe smagen dominere mere end chokoladen, men når det er sagt så kan jeg også smage chokoladen og ren lakrids. Det starter med sødme som til sidst bliver afsluttet med bitterhed som jeg vil tro kommer fra både humle, kaffe og chokoladen. Bitterheden til sidst kan godt blive en smule for meget synes jeg, måske en lille bitte smule røg til sidst ville være helt i orden.

En dejlig varm og tyk øl, kniv og gaffel kan godt anbefales.

Karakter 5.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar