fredag den 25. januar 2013

Fanø Bryghus - Kunstner Øl No.2 10,3%

Jeg har endelig fået rettet lidt i min profil, ikke det hele men noget af det, resten tager vi i morgen.

Forleden anmeldte jeg kunster øl no.1, kunstner øl no. 2 er ikke langt fra den. Den bliver beskrevet som en smoked imperial stout, porter og stout er mere eller mindre det samme selvom der går en masse snak om hvad forskellen er, men i bund og grund er det mere eller mindre det samme.


På etiketten ses et maleri malet af Margit Enggaard Poulsen som selvfølgelig er bosat på Fanø. Du kan læse mere om hende her.

Det er som sagt en imperial stout af type og den er blevet brygget med vand, malt, humle og gær. Jeg må hellere få sagt med det samme at jeg kun kan lide røg i øl i begrænset mængde.

Øllet er fuldstændig sort og skummet meget mørkt. Skumkronen holder hele vejen ned og det er jo bare herligt. Duften er generelt ret kraftig og det er en blanding af røg, ristede noter og sådan en brændt træagtig duft. Konsistensen er rigtig tyk, fed, cremet og fylder ens mund med en røget smag af lakrids, kaffe, chokolade, brændt træ og karamel. Man bliver helt fristet til at sige motor olie for så tyk og fed er den. Jeg synes ikke røg smagen er alt for slem, det ville den nok blive hen ad vejen hvis flasken var større. Det takker jeg mange gange for at den ikke er.

Resten af øllet blev brugt som lage til Pulled Pork, se en opskrift på den her (Jeg har erstattet whiskyen med øl).

Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar