tirsdag den 22. januar 2013

Halsnæs Bryghus - Jul På Valsen 2012 6,4%

Jeg har været så heldig at få nogle øl af Peter Sonne heriblandt Store Knud (Halsnæs), Green Velvet (Flying Couch), Røde Ran (Halsnæs), Sinful Brother (en af de sidste øl fra det ægte Ølfabrikken) og denne jul på valsen. Derfor har vi lige udskudt anmeldelsen af Fanø kunstner øl nr. 1.

Selvom julen er kommet godt på afstand, så virker det måske lidt sjovt stadig at anmelde jule øl, ikke desto mindre så vinteren jo over os med fuld udrykning, så er det nu meget godt med lidt "varme" øl her i vinter kulden.

Jeg nærmer mig nu de 3 uger inde på Nørrebro Bryghus og føler mere og mere at tingene begynder at give mening. Indenfor den næste uges tid får jeg derfor også lavet min første All Grain øl, jeg smider et par billeder ind på bloggen af brygget.

Halsnæs Bryghus ligger i Hundested og åbnede 21 maj 2009. En af kræfterne bag Halsnæs er Peter Sonne som stadig brygger flaskerne på Herslev Bryghus. Halsnæs Bryghus brygger øllet der er på fad.

Jul på valsen er en belgisk ale der er blevet brygget på vand, bygmalt, havremalt, abrikos, humle, gær, appelsinskal, ingefær og bitre mandler. Den holder 6,4% alk. Ingredienserne skriger jul af lungernes kræft.

Det er en ravfarvet øl med et fint beige skum. Skumkronen holder det meste af vejen. Duften er præget af abrikos, appelsin, citrus, karamel og korn. Især abrikos og appelsinen skinner igennem, meget rart med en "ny" duft da jeg synes de fleste øl godt kan lugte lidt for ens engang imellem. Smagen er også præget af abrikos, appelsin og karamel som helt sikkert er hoveddelen af smagen, der er dog os lidt noter af korn og nødder. Konsistensen er overraskende cremet og så varmer den også rigtig godt i vinter kulden. Ingefæren fanger jeg ikke noget af men nødderne og humlen skaber den lidt bitre afslutning så det ikke bliver en sukkersød øl.

Alt i alt en rigtig god øl.

Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar