lørdag den 29. december 2012

Skands - Irma's udvalgte julebryg 2012 7,3%

Den sidste anmeldelse i december måned er netop nu på trapperne.

I hastige skridt nærmer jeg mig anmeldelse nr. 100 om det bliver noget speciel øl ved jeg ikke endnu, hvis ikke så bliver øl nr 150 en speciel en af slagsen. Det er lidt underligt at tænke på at man nu nærmer sig de 100 gange man har sidder foran computeren og fortalt lidt om hvad man synes om en øl. Jeg kan så hilse at sige fra mig selv at jeg også nyder det rigtig meget og at det er fedt at dyrke noget man rigtig godt kan lide. Her til April skal jeg og familien en tur til London, der skal der selvfølgelig også dyrkes lidt øl og vi har i sinde at besøge Brewdog pub som ligger i Camden og en helt anden som får speciel lavet Mikkeller øl kun til den pub. Det skal nok blive rigtigt spændende.

Nu Skands udvalgte julebryg 2012.....

Jeg hørte meget godt om den sidste jul, men fik aldrig købt den og hvis jeg så havde ville det ikke have gjort en kæmpe forskel på bloggen nu hvor den ikke var startet. I år skulle det så være at den bliver smagt og jeg er meget spændt.

Det er en belgisk inspireret juleøl af typen "belgisk ale"  brygget med 5 forskellige malte, rørsukker, humle, vand og belgisk gær. Den holder 7,3%. Selve etiketten er ret grim og meningsløs, men fortæller dog at Irma selv står inde for det produkt.

Den er ret mørk med et beige agtigt fint og luftigt skum med en fin skumkrone. Den har en duft af malt, gær, karamel og rosiner. Konsistensen er okay cremet og kraftig. Der er masser af frugtige noter i smagen, også en god kraftighed så man alligevel godt kan mærke det er jul. Udover det så kan man også smage korn, gær og karamel. Den er ret sød, man fornemmer hvert fald ikke nogen form for bitterhed.

Den er egentlig god nok men jeg mangler noget i dette øl, måske en smule bitterhed og mere fyldighed. Om den bliver købt igen ved jeg ikke, en ting kan jeg sige er at der kommer til at gå nogle år før jeg gør.

Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar