tirsdag den 4. december 2012

Jinnks Bryghus - Santa's #1 Midget 2012 9,8%

Dette bryghus kan jeg ærligt sige at der ikke er blevet skrevet nogen anmeldelser om før. Dette er den første af slagsen. Det kan jeg af den grund sige på grund af at det er min storebrors bryghus. Min bror laver øl hjemme i køkkenet så pt. er det vel det man kalder en hjemmebrygger, derfor finder du heller ikke nogen af hans øl ude i butikken (endnu).

Jinnks kommer af navnet Jannick (uden a og c). Det oprindeligt navn Jinx betyder ulykkesfugl eller det at kaste en forbandelse over en. Lad os håbe at det ikke sætter sit præg på bryghuset.

Til dags dato er der lavet 4 forskellige øl og i det nye år er planen om at der skal laves min. 14 nye bryg, dette er dog test bryg og der er ikke et fast sortiment endnu. Planen er dog at få brygget noget øl på godkendte steder så der kan komme lidt øl ud til udvalgte butikker tidligst i år 2014. For de nysgerrige kan i følge med på hans facebook side her.

Santa's nr 1 Midget referere til julemandens ynglings hjælpe nisse, hans såkaldte højre hånd (ikke misforstås). Det er en Belgian dark strong ale lavet på belgisk gær. Der er blevet brugt 5 forskellige malte, 2 slags humle, rørsukker, muscovado sukker, kanel, appelsin skal og stjerneanis. Den har en alk. på 9,8%. Som i nok  har gættet er det selvfølgelig en juleøl.

Øllet har en flot mørk farve, den store skum top forsvinder ret hurtigt men den bevarer en flot skumkrone næsten hele vejen ned. Jeg har smagt denne øl før og dengang var det svært at fange noget som helst i duften. Det må jeg dog ærligt indrømme at det har ændret sig. Man kan tydeligt dufte sødme der er fyldt med en tydelig stjerneanis men igen ret mild, der er ligeledes noter af dadler og korn.

Smagen bliver lidt overdøvet af kulsyren, men det jeg kan fange er stjerneanis, rosiner, korn og en mild kanel eftersmag. Den er egentlig fint cremet i konsistens og har en fin balance mellem sødme og bitterhed, den er ikke for sød som mange juleøl godt kan være og den lille smule bitterhed er gemt væk helt til sidst. Den er dog ret kraftig grundet alk. og den er ikke gemt særlig godt væk. Den kan godt være en smule sprittet til sidst.

Det er sjovt for duften var der ikke noget at hente sidst, men nu har duften slået benene væk under mig, smagen synes jeg var der langt bedre sidst men nu skuffer den, sjovt som tingene ændres. Jeg har en til øl af denne slags som skal anmeldes til næste jul, forhåbentlig bliver den bedre med tiden.

Jeg har 2 andre øl fra Jinnks Bryghus som bliver anmeldt i løbet af næste år. Denne har ingen label men det har de andre 2 øl.

Karakter 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar