onsdag den 19. december 2012

Skovlyst - Julebryg 2011 6,5%

Jeg har som i tidligere indlæg snakket om arbejdet på mit design og indhold. Jeg er i dag blevet færdig med at opdatere alkohol procent på alle indlæg. Nu leger jeg lidt med tanken om at få lidt omkring øl typer ind på bloggen, uden det dog bliver uoverskueligt, derfor kan der godt komme lidt tilfældige ting ind på bloggen i mellem tiden. Melder ud når det endelige resultat er klart.

Jeg bliver ved med at anmelde juleøl indtil slutningen af januar hvor begyndet at anmelde de 5 kunstner øl der er kommet ud fra Fanø Bryghus indtil videre.

I dag står den på den "originale" julebryg fra skovlyst. De har haft en del juleøl ude i butikkerne i år, men dette er vel deres første de lavede. Jeg er ret glad for årstal, for mig er hvert år noget helt nyt og det mener jeg også om øllene, derfor ser i på langt de fleste blog indlæg at jeg har smidt et fint årstal på.

Dette bryg er af typen belgisk ale, personligt synes jeg ikke den minder særlig meget om en belgisk ale. Den er blevet brygget på bygmalt, hvedemalt, glukosesirup, rugmalt, mørk farin, humle, ekstrakter af nødder, krydderier og fyrrekviste.

Selve øllet er kobber/bronze farvet, skummet er okay cremet med en fin skumkrone der holder lidt af vejen ned i glasset. Da jeg duftede til den første gang synes jeg den mindede lidt om en pilsner duft, ret humlet, nu efter lidt tid har duften ændret sig til en markant karamel duft med hints af nødder. Selve konsistensen er overraskende cremet og er let perlende. Den smager som man nok kan gætte af karamel, så den er ret så sød, lidt kraftig og en smule humlet bitterhed som finish. Derudover får man lidt noter af nødder, rosiner og rugbrød. Jeg tror fyrrekviste skulle give en lidt gran/græs fornemmelse til brygget, ideen er rigtig god men den dukker bare ikke op i brygget desværre.

Den er helt fin og en almen juleøl som nok langt de fleste kan drikke. Den er god men lidt kedelig ment på den måde at den er god første gang men det er ikke en man vil gå til igen.

Karakter 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar