fredag den 21. december 2012

Mikkeller - Ris a la M'ale 2011 8,0%

Nu er jeg endelig blevet færdig med den nye side "Øl typer" som fortæller hvilke typer hver enkel øl jeg har anmeldt er. Det kan dog ske at der kommer nogle ændringer i den nærmeste fremtid men som det ser ud nu er der ikke noget der bliver ændret. Den vil blive opdateret løbende med de indlæg der kommer.





Ris a la M'ale er af typen fruit ale. Den er blevet brygget på ris, mælk/fløde (lactose), vanilje, mandelekstrakt, sukker, salt, kirsebær og så en smule vand, malt, humle og gær. Lige præcis denne øl perfekt for mig når alle sammen sidder og spiser deres ris a la mande for jeg kan ikke fordrage ris a la mande, så når alle de andre sidder og spiser, sidder jeg med denne øl og hygger mig gevaldig meget. Så kan det være jeg får mandlen i år, for en gangs skyld :) Jeg har lavet fred med mandel, den kommer nok aldrig i min besiddelse lige i den kategori.

Nå dette er faktisk ikke første gang jeg smager dette bryg, smagte den for 1 måned siden hos min bror. Denne her flaske købte jeg i Januar/Februar, jeg nåede dog ikke at drikke den inden det blev forår, så kunne jeg ligeså godt vente med at knappe den op til jul.

Øllet har en rødlig/kobber farve (mest rød), cremet skum med et hint af pink. Den dufter syrligt af kirsebær og en smule vanilje. Konsistensen er lækker cremet og fylder godt i munden. På trods af at den holder 8,0% så er den meget let at drikke, det kan ikke smages. Den smager selvfølgelig af kirsebær som dominere langt hen af vejen men med de andre noter af mandel, vanilje, ris i baggrunden skaber det et godt sammenspil. Den er mere syrlig end sød, den måtte meget gerne have været en tand sødere, ikke fordi den skal være SØD men syrligheden kan godt blive en tand for meget i længden.

Det er den 7 Mikkeller øl jeg anmelder (har dog smagt mange andre fra dem) og de laver for det meste rigtig god øl. Hvis man er nybegynder med øl så er Mikkeller et rigtig godt sted at starte.

Da jeg ikke regner med at komme til at anmelde flere øl inden juleaften så ønskes alle en glædelig jul.

Karakter 4+

Vi ses i næste uge.....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar