fredag den 22. juni 2012

Brooklyns - Black Chocolate Stout 10,0% / Stille Nacht 2006 12,0%

Så fortsætter vi dette lille chokolade maraton som jeg nu selv har startet. Først vil jeg dog lige tilføje at min søde kæreste og jeg hopper ud og rejser om 5 dage, det bliver interrail og vi kommer forbi både Spanien, Andorra, Frankrig og Belgium (det er nemlig rigtigt, ØL) ikke nok med at der skal smages nogle så satser jeg stærkt på at der også bliver købt nogle med hjem.

I morgen er det Sankt Hans som også bliver fejret og ja der ryger også nogle øl på bordet inden vi skal ned og fejre det.

Forleden kom min bror og hans kæreste hjem fra deres tur i USA og Canada, der havde min bror simpelthen taget en øl med hjem til mig, en øl fra Island ved navn Black Death Beer (ja den er sort), den glæder jeg mig til at smage men for nu gemmer jeg den lidt.

Brooklyn Brewery har jeg haft lidt blandet oplevelser med deres Monster Ale (Find den i højre side over bryggerier) slog mig nærmest ud af bare spritten i flasken mens Brooklyn east india pale ale fik mig op på benene igen (den var god!! Endnu ikke anmeldt).

Øllen er af typen Russian imperial stout og grundet lige Russian er simpelthen fordi den blev fragtet fra England til Rusland og for at gøre den kunne tåle den lange vandring gjorde man den mere sort og også humlet så den ikke var ødelagt når man kom frem, jo mørkere og mere humlet den er jo længere tid kan den holde sig. Faktisk ligesom India Pale Ale, igen fra England til Indien. Den bliver rigtig meget humlet og derfor kan den klare den lange sø rejse bedre.

Nå nu kommer det så endelig, bedømmelsen af øllet.
Først og fremmest er den helt sort, skum er der ikke meget af og det der er forsvinder ligeså hurtigt som det kom, desværre. Duften er præget af mest mørk chokolade og en smule kaffe. I smagen får man først chokolade, som bliver overtaget af kaffen og derefter den varme følelse fra alkoholen (10,0%) derefter kommer en lille smule bitterhed og til sidst kommer kaffen frembrusende igen. Så nu sidder jeg med kaffesmag i munden. Hvilket jo egentlig os er okay men det er jo som sagt en chokolade øl og alkohol procenten synes jeg personligt ikke skal være så høj.

Alt i alt ikke en øl der bliver købt igen, endnu en der ikke kunne hamle op med forventningerne fra Brooklyn Brewery.

Karakter 2+

Men vent lige lidt, vi er ikke færdige endnu.....


Jeg var sammen med min gode ven Mads i onsdags (endnu en dag med øl) og der havde jeg selvfølgelig taget nogle øl med. 1 af dem var denne Stille Nacht 2006, deres super juleøl. Nu havde jeg anmeldt en 2004 af Stille Nacht (Find den i høre side) og synes ikke denne skulle snydes.

Som det kan ses på billedet så har den det her grumset kobber farvet på sig og noget ganske specielt skum som er rigtig lækkert. Duften er præget af gær og karamel, med et hint af julekrydderier. Smagen er varm (12,0%) og du fornemmer karamel, gær og dadler.

Den er virkelig god og de 2 andre stille nacht der står i kælderen (2010 og 2011) skal gemmes en del år endnu. Nu er jeg mere spændt på de andre typer fra De Dolle Brouwers som også står i kælderen og venter.

Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar