lørdag den 3. august 2013

Brygværket - Vild Hvede 5,0%

Sidste år blev der åbnet op for et nyt kontrakt bryggeri der skulle lave kvalitets øl til fornuftige priser. Christian Skovdal Andersen (manden bag Beer Here og Ølfabrikken) og Henrik Kirkegaard (One Pint A/S) har slået pjalterne sammen og givet os Brygværket. Øl der kun bliver solgt hos Dansk supermarked altså Føtex, Bilka og Netto.

Jeg har fået erhvervet mig de 3 faste øl i sortimentet Vild Hvede, Herlig Humle og Mørk Malt. Deres 4 øl Bjældebryg er en sæson øl som kun kommer til jul. Jeg har smagt den og den var absolut ikke et hit. Jeg håber dog at de 3 andre øl kan give mig et bedre indtryk af øllet.

Jeg har valgt at lægge ud med Vild Hvede som er af typen hvedeøl, den er brygget af bygmalt, hvedemalt, humle, vand og gær. Den holder 5,0% alk.

Ved første øjekast ligner det ret meget en pilsner. Hvidt skum og gylden med et strejf af gul, forskellen må være at den her er lidt diset i det fra hvedemalten. Citrus, en smule hø, humle og honning blandet sammen til en mild og frisk duft. Den har en overraskende god konsistens, fantastisk cremet øl. Den har en frugtig aroma af citrus, banan, blomster og honning som skaber en behagelig og blød smag i munden. De skriver på bagsiden at gæren ikke dominerer og det må jeg give dem fuldstændig ret i. En dejlig let drikkelig øl

Meget positivt overrasket over denne øl, især når jeg tænker på bjældebryg (Puha). Den næste øl på bloggen bliver "Mørk Malt" og derefter "Herlig Humle"

Karakter 4. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar