torsdag den 11. juli 2013

Mikkeller - Dim Sum Beer 5,0%

Dagens øl kommer fra Mikkeller som er deres bud på en asiatisk øl der meget gerne skulle passe til Dim Sum.

Jeg prøvede selv Dim Sum for første gang da jeg boede i London, siden da har jeg også prøvet det da jeg var i Kina. Måden det bliver opført på minder meget om tapas, selve maden er noget helt andet. Jeg har prøvet ting som ande tunger, ko mave, kyllinge fødder, diverse boller med forskellige slags fyld og meget mere.

Den er af typen Spice/Herb/Vegetable, den er brygget på vand, malt, humle, koriander, citrongræs og gær. Den holder 5,0% alk.

Denne øl er ravfarvet, et sjældnere syn for de øl der bliver lavet til asiatisk mad. de er generelt lyse. Skummet er hvidt, cremet og ser ud til at holde langt hen ad vejen. Duften er en krydret blanding af humle og koriander med et twist af karamel. Konsistensen er overraskende god, fylden er tilpas og der er god dybde, kulsyren har en rolig prikkende fornemmelse. Smagen er måske der jeg bliver lidt skuffet, lidt kraftig og sød, men den citrongræs virker lidt mærkelig, der kommer en lille fornemmelse af en besk smag undervejs som får de andre smagsnoter til at gå i forskellige retninger. Man kan sagtens smage korianderen, karamel, citrus, humle, frugt og græs. En lidt sødlig øl med en bitter finish.

En anderledes asiatisk øl og jeg er ærlig talt lidt splittet om hvad jeg synes om den.


Karakter 2+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar