tirsdag den 23. april 2013

Stronzo - Brown Ale 5,0%

I dag er der en måned til ølfestivalen åbner dørerne.

Sidste år på ølfestivalen havde Stronzo en øl med de kaldte 1000Ebc (European Brewing Convention), ebc står for hvor mørk øllet nu er. 1000 er meget mørk og det var en ganske god øl, jeg har os fået købt en på flaske som stadig står i kælderen.

I år tvivler jeg på at de har den med men de har sikkert en masse andet med.

De 2 øl der har vundet i år er fra Ugly duck brewing og dem anmelder jeg ugen før festivalen starter.

Denne brown ale er selvfølgelig af typen brown ale, den er brygget med malt, humle, gær og vand. Den holder 5,0% alk.

Farven er egentlig meget mørkebrun med fine rødlige kanter, skummet har også fået lidt farve, ikke så mørkt men lidt brunligt skær. Skummet er også ret aggressivt og fint cremet. Duften er meget neutral, der er dog en smule fornemmelse af nød og karamel men det er ikke ret meget. Smagen har dog noget mere at byde ind med, vi har noget karamel, nødder, blomme, rugbrød. Generelt meget frugtig, frisk og letdrikkelig øl. Humlen går meget i spænd med sødmen så der hverken bliver for meget af det ene eller andet. Konsistensen er en smule tør men samtidig en ganske god fylde. De beskriver dette som en Amerikansk brown ale og i det forventer jeg også en lang mere humlet øl end det der er lagt i flasken.

Alt i alt synes jeg det egentlig er et hæderligt forsøg på en brown ale. En førstegangs brown ale, er dette et godt valg.

Karakter 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar