fredag den 21. juni 2013

Fanø Bryghus - Pikkulintu Triple IPA 11,0%

Jeg sad i går og kiggede "Øl typer" siden igennem og kunne simpelthen ikke forstå hvorfor jeg ikke havde anmeldt flere imperial IPA, så er det godt man har en stående i kælderen og den kommer her...

Dagens øl kommer fra Fanø bryghus, den går under navnet Pikkulintu Triple IPA

Den er af typen imperial IPA. Den er brygget med malt, vand, humle, sukker og gær. Den holder 11,0% alk.

Øllet er mørk gyldent med en meget flot cremet hvid skumkrone. Duftener mest karamel præget hvor jeg måske havde troet den havde mere frugt og humle i duften, ikke fordi man ikke kan fornemme det men karamel er klart det første der fanger mig. I den cremede konsistens rammer fylde og dybden i øllet perfekt. Selvom den øl er übber humlet så er der mange komponenter som spiller op imod humlen så den ikke virker så humlet igen, som alkoholen og sødmen. Først bliver du ramt af humlen der så bliver erstattet af sødmen hvor alkoholen giver det sidste varme kick. I smagen fanger jeg karamel, humle, frugt, alkohol, korn, græs og citrus.

Det er rart at se at en så kraftig sag kommer i en lille flaske, har aldrig forstået hvorfor kraftige øl skal i store flasker, chancen for at man kan drikke en så stor af slagsen er ret lille. Det er en af de IPA som man sagtens kan drikke om vinteren, nok ikke en varm sommerdag. En varm anbefaling herfra hvis man ikke har prøvet denne lækre sag endnu

Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar