onsdag den 5. december 2012

Skagen Bryghus - Gårdnisse 6,0%

Skagen bryghus blev grundlagt i 2005 og har i alt 12 forskellige øl. Gårdnissen er en af de nyere øl der så dagens lys for godt et 1 år siden, den bliver lavet specielt til coop butikkerne Kvickly og Superbrugsen. Gårdnissen er deres anden julebryg, de har i forvejen klitnissen i sortimentet. Gårdnissen er brygget på 5 forskellige malte og har en alkohol på 6,0% Derudover er der selvfølgelig brugt humle, farin og gær.

Jeg blev ret så overrasket da jeg hældte den op i glasset "er den mørk" poppede straks op inde i mit hoved. Der står intet om på flasken at den er mørk, meget overrasket, men samtidig steg mine forventninger straks til den. I mine øjne skal en juleøl være rødlig eller ret mørk (specielt til julemaden), for at den kan køre godt til den fede julemad så skal den os være kraftig. Skummet viste sig at være et overstået kapitel ret hurtigt men duften synes jeg nu er i orden, fine noter af stjerneanis og lakrids blandet med lidt brændte noter. Konsistensen er meget vandet, det er som om at alt det malt og vandet ikke rigtig er bundet sammen, ligesom en sauce der skiller. Lakrids smag er den mest præget af, med igen brændte undertoner. Den er ganske sød og mangler dybde. Denne øl skal i hvert fald ikke drikkes til julemaden da julemaden vil overgå den med mange længder.

Sidste år smagte jeg en IPA fra Skagen bryghus som egentlig faldt i god smag, men denne gang der skuffer de med en intetsigende øl. Vi har jo hver vores smag og behag og der er helt sikkert nogle der nok godt kan lide denne øl, men jeg har svært ved at tro at det er mange.

Jeg kunne simpelthen ikke drikke den hele (kan jeg godt normalt), resten røg ud i vasken.

Karakter 1+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar