torsdag den 22. november 2012

Skovlyst - Rudersdal Juleøl 2012 6,3%

Som nævnt tidligere så havde Skovlyst lavet en del julebasser til det danske folk. Denne Rudersdal Juleøl er lavet specielt til Superbest butikkerne i Nærum og Bistrup, det er selvfølgelig et begrænset parti de har og jeg aner ikke om de kommer igen næste år.
 De andre byer er Herlev, Farum og Værløse. Jeg må hellere slå det fast at der ikke er tale om den samme øl (måske samme type) med hver deres etikette men de er hvert fald fået deres helt eget præg. Hvilken type øl det er (andet end juleøl) ved jeg ikke, det eneste sted jeg har kunne finde hvor der står hvilken type øl det er, er Ratebeer som kalder det en frugt øl. Frugt/bær er der hvert fald i form af slåen og hyldebær.

Der er intet galt med billedet, skummet manglede næsten helt. Det forsvandt hurtigere end jeg kunne nå at tage billedet.  Den er ellers flot, dejligt mørke rød i farven. Konsistensen er ganske cremet og fylder godt i munden. Duften er ganske mild med søde noter af karamel og farin. Hyldebær og slåen er gemt godt væk i duften. Jeg vil dog komme med en hurtig indskydning at den skulle nok være hældt op i et dybere glas for at duften måske var kommet til sin ret, det lover jeg at det sker næste gang jeg knapper en af de nye skovlyst juleøl op.

Smagsmæssigt er den meget sød, måske en tand for sød, der mangler lige en anelse bitterhed som kan give det søde lidt modstand og giver balance. Farin, karamel og malt dominere igen langt meget over hyldebær og slåen som vi nok må indse er blevet slået helt ud af den søde smagt dominans, for slåen og hyldebær er henholdsvis besk og bitter/syrlig. Det kommer ikke til udtryk i øllet, desværre. Kraftig er den med sine kun 6,3 % alkohol.

Jeg er spændt på om de andre fra Skovlyst.

Karakter 3.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar