fredag den 30. november 2012

Fur Bryghus - Christmas Ale 2012 9,4%

Så er min længe ventet juleøl helt færdig lavet. Har været ovre og hente labels til den. Den er heldigvis ikke gået i "stykker" af bakterier, men den er desværre blevet lidt mere humlet end den egentlig skulle. Næste år bliver det dog af en helt anden type juleøl for den her var mere eller mindre en test. Jeg smider et billede ind af den under "Mit Bryghus" en gang i næste uge.

Christmas Ale fra Fur bryghus er af typen Belgian dark strong ale og lavet i mindre end 8000 flasker, min havde nr 702 (spændende ik?). Forstår ikke helt det med nummer, jo det ville da være meget sjovt at få flaske nr 1 men derop efter er jeg helt blank. Den vandt for nogle uger siden Ekstra bladets julebrygs festival 2012 og har generelt fået ganske god omtale. Lad os se om den kan leve op til det.

Den har en rigtig flot farve, kobber med rødligt skær. Skummet er meget fesent og svinder hurtigt ind til ingenting. Duften minder mig lidt om en brown ale, lidt karamel agtig. Duften er hvert fald ikke noget at råbe hurra for, lad os bare sige det sådan. Første tår du tager er den ret kraftig (9,4% alk, sådan) det bliver mindre og mindre for hver tår du tager men ikke desto mindre bliver den mere sød og flere smags nuancer dukker op som nødder, karamel, rosiner og svesker. Konsistensen er helt fin og cremet som en juleøl skal være i konsistens. Ifølge min mening så burde den drikkes til noget julemad som jeg tror den vil passe rigtig godt til, men på egen hånd synes jeg ikke den kan løfte byrden. Når det er sagt synes jeg ikke den er dårlig men der kommer heller ikke noget wow ud af munden på mig.

God weekend til alle.

Karakter 3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar