mandag den 19. november 2012

Skands - Julebryg 2012 6,5%

I år har det været lidt spøjst angående juleøl, mange bryggerier har sendt rigtig mange forskellige varianter af deres bud på en juleøl, nok også for at ramme så stort et publikum som muligt vil jeg gætte. Skovlyst, hornbeer og Skands er nogle af dem som har gjort det. Skovlyst og Skands har også lavet øl til enkelte supermarkeder der ligger i nabobyerne. Jeg har købt allesammen (tror jeg) af skovlyst og Skands er jeg ikke helt sikker på om jeg har allesammen men de fleste vil jeg tro.

Skands julebryg er vel den man kan kalde deres originale julebryg, jeg har 3 andre juleøl der er blevet brygget af Skands til enkelte supermarkeder i landet. Der er dog stadig 1 som jeg ved jeg mangler men spørgsmålet er om den overhovedet bliver brygget mere og det er Tivoli julebryg som første gang blev brygget i 2004, der var jeg 18 år og kendte ikke til speciel øl. Jeg skal dog i Tivoli på lørdag og opleve det traditionelle julemarked (som vi gør hvert år), det kan være at den dukker op der, hvis den altså stadig bliver brygget.

Skands julebryg har en mørk kobber/rød farve med en lille bitte skumkrone som jeg tvivler på holder hele glasset ned men det kan være den overrasker. Den dufter mest af alt af karamel og malt, øllet i sig selv er ret cremet, perlende og ret varm og kraftig selvom den kun har en alkohol på 6,5%. Den smager sød af karamel men den sydtyske humle der er blevet brugt efterlader også en eftersmag af en smule bitterhed, men den er nu mest sød.

Jeg mangler noget mere i denne øl, den er for kedelig til mine smagsløg. Måske passer den godt til julemaden, hvert fald til det sure/syrlige på jule bordet. Jeg glæder mig til at smage de andre fra skands i løbet af den næste måneds tid.

Karakter 2+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar