mandag den 10. februar 2014

Viking Ölgerd - Black Death Beer 5,8%

Dagens øl stammer fra Island på et bryghus ved navn
Viking Ölgerd (Viking Bryghus) der ligger i byen Akureyri i det nordlige Island. Informationerne omkring bryghuset er meget sparsomt på internettet. Jeg tænker at det simpelthen ikke er så udbredt et bryghus. Denne øl har jeg nu også fået af min bror og hans kæreste da de var på en tur i USA sidste år.

Navnet på denne bad boy er Black death beer. Den er af typen Baltic porter. Den er brygget af islandsk vand, bygmalt, humle og gær. Den holder 5,8% alk.

Det er en fuldstændig sort øl med et skum der desværre ikke engang holder i 10 sek. En lidt sød duft af lakrids, kaffe og chokolade rammer næsen. En blød og ret god konsistens der dog mangler lidt mere i dybden men udover det fylder godt. Den har i starten en igen lidt sød smag af lakrids, chokolade, kaffe, hvorefter den bliver lidt mere bitter og man begynder at fornemme de her ristede undertoner. Den slutter med en tør finish.

Dette er min første Islandske øl som egentlig efterlader et positivt indtryk og jeg skal da også prøve flere af den slags i fremtiden.

Karakter 4.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar