tirsdag den 16. september 2014

Pipeworks Brewing Co. - Pastrami on Rye 8,5%

I dag har jeg rettet øjnene vest på for at kigge lidt på det Amerikanske øl marked. Jeg er endt i det nordlige USA, nærmere sagt Chicago. Der ligger et mikrobryggeri ved navn Pipeworks Brewing Company, deres udvalg af øl er stort og meget eksperimenterende. Man kan kigge mere på deres sager der --->  http://www.pipeworksbrewing.com/

Den er af typen Spice/Herb/Vegetable. Den er brygget af bygmalt (Rug, Røg), humle, vand, gær, sennepsfrø, laurbærblade, rød peber, koriander, ingefær, allehånde, nelliker, kommen Frø, sort peberkorn (Tellicherry ), kanel, Muskatnød og Mørk kandis Sukker. Den holder 8,5% alk.

Det er en meget mørk øl med et fint brunt skum. En meget aromatisk duft af lakrids og røg. Den har en fantastisk konsistens, silkeblød med en god fylde og dybde. Smagen er lavet med formål på at ligne den klassiske sandwich "Patrami on Rye" den røget smag skal efterligne røget spidsbryst, rug malten skal gerne efterligne brødet og så er der alle de krydderier i sandwichen, de er også blevet smidt i under kogningen. Om øllet smager ligesom den klassiske sandwich ved jeg desværre ikke men øllet smager helt fantastisk. Først så kommer den dejlige bløde (brødet) smag af røg (spidsbryst) og til sidst kan du mærke hvordan krydderierne gør sit indtog i ganen/halsen hvor især ingefæren kan mærkes. 

Den er fantastisk velafbalanceret. Jeg er ikke stødt på andet af deres øl men køber helt sikkert hvis jeg støder på det igen.

Karakter 5.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar