tirsdag den 22. september 2015

Mikkeller - Orange Yuzu Glad I Said Porter 6,0%

Navnet Yuzu er ikke noget der lyder bekendt hos de fleste, men Yuzu er en citrus frugt der bliver dyrket i Japan, Kina og Korea og især i Japan er den populær. Yuzu bliver brugt til primært mad men også i wellness er den dukket op, jeg har selv smagt den i en dessert, det er en fantastisk frugt og det er kun et spørgsmål om tid før den får sit helt store gennembrud herhjemme.

Mikkeller har også fået øjnene op for Yuzu og har nu lavet deres svar på en øl med Yuzu. Resultatet er en Porter der er brygget af vand, malt, havreflager, lactose, humle, yuzu og gær. Den holder 6,0% alk.

Det er en kulsort øl med brunt skum, skummet forsvinder forholdsvis hurtigt. Den har en kraftig duft af kaffe, chokolade og lakrids. Konsistensen er hvad man kan forvente af en porter, cremet med god dybde. I smagen er det kaffe, hårdt ristet malt og en smule lakrids. Yuzu frugten er godt gemt, dog synes jeg den er ret frisk og om det så er fra yuzu eller ej det må være op til den enkelte. Det er en sød, frisk og tør øl med en let bitterhed i eftersmagen.

Den smager rigtig godt, jeg kunne dog godt tænke mig mere yuzu smag nu hvor der bliver sat så meget fokus på den. Hvis jeg ikke vidste at der var yuzu frugt i så havde jeg nok aldrig gættet det.

Karakter 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar