søndag den 20. september 2015

Brouwerij Boon - Kriek 2013 4,0%

Det er ikke nogen hemmelig at jeg ikke har anmeldt så mange af de syrlige og vildtgærede øl. Det er en speciel kategori og i lande som Belgien har det været kendt og populært i land tid. I Danmark er der stadig meget blandet følelser men det er klart at de senere år er de blevet langt mere populære end førhen.

Personligt har jeg et blandet forhold til de mere syrlige af slagsen men jeg har også kunne mærke at de begynder at vokse på mig.

Dagens øl er fra det belgiske bryggeri Boon. Den er af typen Lambic. Den er brygget af bygmalt, vand, humle, kirsebær (25%) og gær. Den holder 4,0% alk

Den har en dyb rød farve med et skum der også indeholder et rødligt skær. Man fornemmer klart den her kirsebær karakter i duften, hvilket i bund og grund giver god mening. Dens konsistens er cremet og samtidig frisk. Smagen er i bund og grund kirsebær, den er syrlig men i en begrænset mængde så man også får fornemmelsen af lidt sødme.

Det er en fantastisk øl. Den har lidt saftevand over sig og af den grund er det også en rigtig god begynder øl når det angår de syrlige øl. Jeg hælder mere til de typer lambic der indeholder bær eller frugt, de andre uden har jeg haft det lidt sværere med.

Karakter 5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar